چهل حدیث از امام موسی کاظم علیه السلام
خداوندا! با تدبیر خود از تدبیرهای ناقصم بی نیازم فرما و از اختیار خود بهره مندم بساز. نیایش امام حسین علیه السلام در صحرای عرفات/آخرین بروزرسانی وبگاه:تابستان 1400
تهیه و تدوین مطلب:گروه نویسندگان

 

بخش حدیث وبگاه کانون فرهنگی تبلیغی مردمی طه؛

چهل حدیث از امام موسی کاظم (علیه السلام)

را برای شما کاربران عزیز آماده نموده است.

*****

الإمامُ الكاظمُ عليه السلام : الإمامةُ هِيَ النُّورُ ، وذلكَ قولُهُ عز و جل : «آمِنُوا باللّه وَ رَسُولِهِ و النُّورِ الّذي أنْزَلْنا» ، قالَ : النُّورُ هُوَ الإمام

امام كاظم عليه السلام : امامت نور و روشنايى است ؛ همان كه خداوند عز و جل فرموده : «به خدا و پيامبر او و نورى كه فرو فرستاديم ايمان آوريد» . فرمود : نور همان امام است .

نور الثقلين: ۵ / ۳۴۱ / ۱۶
 
الإمامُ الكاظمُ عليه السلام : انتظارُ الفَرَجِ مِن الفَرَجِ
 
امام كاظم عليه السلام : انتظار فرج خود ، گونه اى گشايش است .
الغَيبة للطوسيّ : ۴۵۹ / ۴۷۱
 
وَجَدْتُ عِلْمَ النّاسِ فى ارْبَعٍ: اوَّلُها انْ تَعْرِفَ رَبَّكَ، وَ الثّانِيَةُ انْ تَعْرِفَ ما صَنَعَ بِكَ، وَ الثّالِثَةُ انْ تَعْرِفَ ما ارادَ مِنْكَ، وَ الرّبِعَةُ انْ تَعْرِفَ ما يُخْرِجُكَ عَنْ دينِكَ.
 
فرمود: تمام علوم جامعه را در چهار مورد شناسائى كرده‌ام : اوّلين آن‌ها اين كه پروردگار و خود را بشناسى . دوّم، آنچه را كه براي تو ساخته و مهيا شده را بشناسي . سوّم، بدانى كه براى چه آفريده شده‌اى. چهارم، آنچه تو را از دين و اعتقاداتت منحرف مي‌كند را بشناسي.
كافى : ج ۱، ص ۵۰، ح ۱۱
 
قالَ عليه السلام: رَحِمَ اللّهُ عَبْدا تَفَقَّهَ، عَرَفَ النّاسَ وَلا يَعْرِفُونَهُ.
 
فرمود: خداوند متعال رحمت كند بنده‌اى را كه - در مسائل دينى و اجتماعى و سياسى و ...- فقيه و عالم باشد و نسبت به مردم شناخت پيدا كند، گرچه مردم او را نشناسند و قدر و منزلت او را ندانند.
نزهة النّاظر و تنبيه الخاطر حلوانى : ص ۱۲۲، ح ۲.
 
قالَ عليه السلام: ما قُسِّمَ بَيْنَ الْعِبادِ افْضَلُ مِنَ الْعَقْلِ، نَوْمُ الْعاقِلِ افْضَلُ مِنْ سَهَرِ الْجاهِلِ.
 
فرمود: چيزى با فضيلت‌تر و بهتر از عقل بين بندگان توزيع نشده است، تا جائى كه خواب عاقل - هوشمند - بهتر از شب زنده‌دارى جاهل بى‌خرد است .
تحف العقول: ص ۲۱۳
 
قالَ عليه السلام: إنَّ اهْلَ الاْرْضِ مَرْحُومُونَ ما يَخافُونَ، وَ ادُّوا الاْمانَةَ، وَ عَمِلُوا بِالْحَقِّ.
 
فرمود: اهل زمين مورد رحمت - و بركت الهى- هستند، مادامى كه خوف و ترس - از گناه و معصيت داشته باشند- ، و اداى امانت نمايند و حقّ را دريابند و مورد عمل قرار دهند.
تهذيب الا حكام : ج ۶، ص ۳۵۰، ح ۹۹۱
 
قالَ عليه السلام: بِئْسَ الْعَبْدُ يَكُونُ ذا وَجْهَيْنِ وَ ذا لِسانَيْنِ.
 
فرمود: بدتري بنده كسي است كه داراى دو چهره و دو زبان مى‌باشد، - كه در پيش رو چيزى گويد و پشت سر چيز ديگر -.
تحف العقول : ص ۲۹۱
 
قالَ عليه السلام: اَلْمَغْبُونُ مَنْ غَبِنَ عُمْرَهُ ساعَةً.
فرمود: ورشكسته كسى است كه عُمْر خود را هر چند به مقدار يك ساعت هم كه باشد بيهوده تلف كرده باشد.
نزهة الناظر و تنبيه الخاطر حلوانى : ص ۱۲۳، ح ۶.
 
قال عليه السلام: مَنِ اسْتَشارَ لَمْ يَعْدِمْ عِنْدَ الصَّوابِ مادِحا، وَ عِنْدَ الْخَطإ عاذِرا.
 
فرمود: كسى كه در امور زندگى خود با اهل معرفت مشورت كند، چنانچه درست و صحيح عمل كرده باشد مورد تعريف و تمجيد قرار مى‌گيرد و اگر خطا و اشتباه كند عذرش پذيرفته است .
نزهة الناظر و تنبيه الخاطر: ص ۱۲۳، ح ۱۳
 
قالَ عليه السلام: مَنْ لَمْ يَكُنْ لَهُ مِنْ نَفْسِهِ واعِظٌ تَمَكَّنَ مِنْهُ عَدُوُّهُ يعني الشّيطان.
 
فرمود: هر كه از سوي خودش موعظه‌گري – كه از درون تذكرش دهد- نداشته باشد دشمنش كه همان شيطان باشد بر او چيره گردد.
نزهة الناظر و تنبيه الخاطر: ص ۱۲۴، ح ۱۵
 
قالَ عليه السلام: لايَخْلُو الْمُؤْمِنُ مِنْ خَمْسَةٍ: سِواكٍ، وَ مِشْطٍ، و سَجّادَةٍ، وَ سَبْحَةٍ فيها ارْبَعٌ وَ ثَلاثُونَ حَبَّة، وَ خاتَمُ عَقيقٍ.
 
فرمود: مؤمن هميشه همراه خود پنج چيز بايد داشته باشد: مسواك، شانه، مهر و جانماز، تسبيحي كه ۳۴ دانه داشته باشد و انگشتر عقيق.
بحارالا نوار: ج ۹۸، ص ۱۳۶، ح ۷۶
 
قالَ عليه السلام: لا تَدْخُلُوا الْحَمّامَ عَلَى الرّيقِ، وَ لا تَدْخُلُوهُ حَتّى تُطْعِمُوا شَيْئا.
 
فرمود: بعد از صبحانه - بدون فاصله- حمّام نرويد؛ و - با معده خالى- داخل حمام نرويد، مگر اين كه قدرى غذا بخوريد.
وسائل الشّيعة : ج ۲، ص ۵۲، ح ۱۴۵۴
 
قالَ عليه السلام: اِيّاكَ وَ الْمِزاحَ، فَاِنَّهُ يَذْهَبُ بِنُورِ ايمانِكَ، وَ يَسْتَخِفُّ مُرُوَّتَكَ.
 
فرمود: بر حذر باش از شوخى، چرا كه نور ايمانت را برده و از جوانمرديت مي‌كاهد.
وسائل الشّيعة : ج ۱۲، ص ۱۱۸، ح ۱۵۸۱۲
 
الإمامُ الكاظمُ عليه السلام : لو كانَ فيكُم عِدّةُ أهلِ بَدرٍ لَقامَ قائمُنا
 
امام كاظم عليه السلام : اگر در ميان شما به تعداد اهل بدر وجود داشت قائم ما قيام مى كرد .
مشكاة الأنوار : ۶۳
 
الإمامُ الكاظمُ عليه السلام وقد سُئلَ عنِ الكبائرِ : هلْ تُخرِجُ مِن الإيمانِ ؟ : نَعَم ، وما دُونَ الكبائرِ ، قالَ رسولُ اللّه صلى الله عليه و آله : لا يَزْني الزّاني وهُو مؤمنٌ ، ولا يَسْرِقُ السّارقُ وهُو مؤمنٌ
 
امام كاظم عليه السلام ـ در پاسخ به اين سؤال كه آيا گناهان كبيره ايمان را سلب مى كند ؟ ـ : آرى و گناهان غير كبيره نيز . پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود : زناكار در حالى كه مؤمن است زنا نمى كند و سارق ، در حال ايمان ، دزدى نمى كند .
بحارالانوار ج ۶۹ / ۶۳ / ۷
 
الإمامُ الكاظمُ عليه السلام : لَن تَكونوا مؤمنينَ حتّى تَعُدّوا البلاءَ نِعمَةً والرَّخاءَ مُصيبَةً ، وذلكَ أنَّ الصَّبرَ عِند البلاءِ أعظَمُ مِن الغَفلةِ عندَ الرَّخاءِ
 
امام كاظم عليه السلام : شما هرگز مؤمن نباشيد مگر آن كه بلا را نعمت شماريد و آسايش و رفاه را مصيبت ؛ زيرا صبر بر بلا و گرفتارى ارزشمندتر است از غفلت در هنگام آسايش و خوشى .
جامع الأخبار : ۳۱۳ / ۸۷۰
 
الإمامُ الكاظمُ عليه السلام : مثَلُ المؤمنِ مثَلُ كِفَّتَيِ المِيزانِ : كلّما زِيدَ في إيمانِهِ زِيدَ في بلائِهِ ، لِيَلْقى اللّه َ عز و جل ولا خَطيئةَ لَه
 
امام كاظم عليه السلام : مؤمن به دو پله ترازو مى ماند كه هر چه بر ايمان او افزوده شود بلايش فزونى مى گيرد تا با دامنى پاك از گناه خداوند عز و جل را ديدار كند .
بحارالانوار ج ۶۷ / ۲۴۳ / ۸۲
 
الإمامُ الكاظمُ عليه السلام : رجُلٌ مِن أهلِ قُمّ يدعو النّاسَ إلى الحقِّ ، يَجْتَمِعُ مَعهُ قَومٌ كَزُبرِ الحديدِ ، لا تُزِلُّهُمُ الرِّياحُ العَواصِفُ ، ولا يَمَلّونَ مِن الحَربِ ، ولا يَجْبُنونَ ، وعلى اللّه يَتَوكّلونَ ، والعاقِبَةُ للمُتّقِينَ
 
امام كاظم عليه السلام : مردى از اهل قم مردم را به حقّ فرا مى خواند و بر گرد او مردمانى فراهم مى آيند كه چونان پاره هاى آهنند ، توفانها آنها را به لرزه نمى اندازد و از جنگ خسته نمى شوند و بزدلى نمى كنند ، به خدا توكل دارند و فرجام از آنِ پرهيزگاران است .
بحارالانوار ج ۶۰ / ۲۱۶ / ۳۷
 
الإمامُ الكاظمُ عليه السلام : إنّ السَّيّئاتِ لا تَخْلو مِن إحدى ثلاثٍ : إمّا أنْ تكونَ مِن اللّه ولَيستْ مِنهُ فلا يَنبغي للرَّبِّ أنْ يُعذّبَ العبدَ على ما لا يَرْتَكِبُ ، وإمَّا أنْ تكونَ مِنهُ ومِن العبدِ ولَيستْ كذلكَ فلا يَنبغي للشَّريكِ القَوِيِّ أنْ يظلِمَ الشَّريكَ الضَّعيفَ ، وإمّا أنْ تكونَ مِن العبدِ وهِي مِنهُ فإنْ عَفا فبِكَرَمِهِ وجُودِهِ ، وإنْ عاقَبَ فبِذَنبِ العبدِ وجَريرَتِهِ
 
امام كاظم عليه السلام : براى گناهان سه فرض بيشتر وجود ندارد : يا از جانب خدايند ـ كه البته چنين نيست ـ در اين صورت پرودگار را نشايد كه بنده را براى آنچه مرتكب نشده عذاب كند . يا از جانب خدا و بنده ، هر دو ، است ـ كه البته چنين هم نيست ـ در اين صورت سزاوار نيست كه شريك نيرومند به شريك ناتوان ستم روا دارد . يا اين كه از جانب بنده است ـ كه همين طور هم هست ـ در اين صورت اگر خداوند او را ببخشد از روى بزرگوارى و بخشندگى چنين كرده است و اگر كيفرش دهد به سبب گناه و بزهكارى خودش كيفر داده است .
بحارالانوار ج ۷۸ / ۳۲۳ / ۲۳
 
الإمامُ الكاظمُ عليه السلام : المُصيبَةُ للصّابرِ واحدَةٌ ، وللجازعِ اثْنَتانِ
 
امام كاظم عليه السلام : مصيبت ، براى شكيبا يكى است و براى ناشكيبا دو تا .
تحف العقول : ۴۱۴
 
الإمامُ الكاظمُ عليه السلام : جاهِدْ نَفْسَكَ لِتَرُدَّها عَن هَواها ، فإنَّهُ واجِبٌ علَيكَ كجِهادِ عَدُوِّكَ
 
امام كاظم عليه السلام : براى بازداشتن نفس خود از خواهشهايش با آن مبارزه كن كه مبارزه با نفس ، همچون مبارزه با دشمنت ، بر تو واجب است .
تحف العقول : ۳۹۹
 
الإمامُ الكاظمُ عليه السلام : لا يُـخـلِّدُ اللّه ُ في الـنّارِ إلاّ أهـلَ الكُفرِ والجُحودِ وأهلَ الضَّلالِ والشِّركِ ، ومَنِ اجْتَنبَ الكبائرَ مِن المؤمنينَ لَم يُسألْ عنِ الصَّغائرِ
 
امام كاظم عليه السلام : خــداوند جـز كافران و منكران و گمراهان و مشركان را در آتش جاودان نكند . مؤمنانى كه از گناهان كبيره اجتناب كنند از گناهان صغيره بازخواست نشوند .
التوحيد : ۴۰۷ / ۶
 
الإمامُ الكاظمُ عليه السلام : ليسَ حُسنُ الجِوارِ كَفَّ الأذى ، ولـكـنْ حُسنُ الجِوارِ الصّبرُ على الأذى
 
امام كاظم عليه السلام : حُسن همسايگى اين نيست كه آزار نرسانى بلكه حسن همسايگى اين است كه در برابر آزار و اذيّت همسايه شكيبا باشى .
تحف العقول : ۴۰۹
 
الإمامُ الكاظمُ عليه السلام : أصْحابُ الكَبائرِ كلِّها إذا اُقيمَ علَيهِمُ الحَدُّ مَرّتَينِ قُتِلوا في الثّالِثَةِ
 
امام كاظم عليه السلام : كسانى كه به سبب ارتكاب گناهى كبيره دوبار حدّ بخورند بار سوّم بايدكشته شوند .
الكافي : ۷ / ۱۹۱ / ۲
 
الإمامُ الكاظمُ عليه السلام : إنَّ رسولَ اللّه صلى الله عليه و آله كانَ يأتي أهلَ الصُّفَّةِ وكانوا ضِيفانَ رسولِ اللّه صلى الله عليه و آله ، كانوا هاجَروا مِن أهاليهِم وأموالِهِم إلى المَدينَةِ فأسْكَنَهُم رسولُ اللّه صلى الله عليه و آله صُفَّهَ المَسجِدِ ، وهُم أربَعُمِائةِ رجُلٍ ، يُسَلِّمُ علَيهِم بالغَداةِ والعَشِيِّ ، فأتاهُم ذاتَ يومٍ فمِنهُم مَن يَخصِفُ نَعلَهُ ، ومِنهُم مَن يَرقَعُ ثَوبَةُ ، ومِنهُم مَن يَتَفلّى ، وكانَ رسولُ اللّه صلى الله عليه و آله يَرزُقُهُم مُدّا مُدّا مِن تمرٍ في كُلِّ يَومٍ . فقامَ رجُلٌ مِنهُم فقالَ : يا رسولَ اللّه ، الَّتمرُ الّذي تَرْزُقُنا قَد أحْرَقَ بطُونَنا ! فقالَ رسولُ اللّه صلى الله عليه و آله : أمَا إنّي لَوِ اسْتَطَعْتُ أنْ اُطْعِمَكُمُ الدُّنيا لَأطعَمْتُكُم ، ولكنْ مَن عاشَ مِنكُم بَعدي فسَيُغدى علَيهِ بالجِفانِ ويُراحُ علَيهِ بالجِفانِ ، ويَغدو أحَدُكُم في قَميصةٍ ويَروحُ في اُخرى ، وتُنَجِّدونَ بُيوتَكُم كما تُنَجَّدُ الكَعبَةُ . فقامَ رجُلٌ فقالَ : يا رسولَ اللّه ، إنّا إلى ذلكَ الزَّمانِ بالأشْواقِ ! فمَتى هُو ؟! قالَ صلى الله عليه و آله : زَمانُكُم هذا خَيرٌ مِن ذلكَ الزّمانِ ، إنَّكُم إنْ مَلَأتُم بطُونَكُم مِن الحَلالِ تُوشِكونَ أنْ تَملؤوها مِن الحَرام
 
امام كاظم عليه السلام : اهل صُفَّه ميهمان رسول خدا صلى الله عليه و آله بودند . آنها خانمان خود را رها كرده به مدينه هجرت كرده بودند . پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهآنان را ، كه چهارصد مرد بودند ، در صحن مسجد اسكان داد . آن حضرت هر صبح و شام نزد ايشان مى رفت و بر آنان سلام مى داد . روزى بر صفّه نشينان وارد شد ، ديد يكى كفش خود را پينه مى كند ، ديگرى لباسش را وصله مى زند و عدّه اى هم جامه هاى خود را از شپش پاك مى كنند . پيامبر خدا صلى الله عليه و آله هر روز يك مُدّ (تقريبا يك چارك) خرما به آنها مى داد . مردى از ميان آنها برخاست و عرض كرد : اى رسول خدا ! خرمايى كه به ما مى دهى معده هاى ما را سوزاند . پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود : بدانيد كه اگر مى توانستم دنيا را خوراك شما كنم اين كار را مى كردم امّا كسانى از شما كه پس از من زنده بمانند صبح و شام غذاى سير خواهند خورد هركدام صبح يك پيراهن خواهيد پوشيد و شب پيراهنى ديگر و خانه هايتان را ، همانند كعبه ، بر افراشته و آراسته خواهيد كرد . مردى برخاست و گفت : اى رسول خدا ! من مشتاق چنان روزى هستم ! كى فرا خواهد رسيد ؟ فرمود : زمان كنونى شما بهتر از آن زمان است . شما اگر شكمهاى خود را از حلال پر كنيد هيچ بعيد نيست كه از حرام نيز آن را پر نماييد .
مستدرك الوسائل : ۱۲ / ۵۶ / ۱۳۴۹۹
 
الإمامُ الكاظمُ عليه السلام : لَيس مِنّا مَن لَم يُحاسِبْ نَفْسَهُ في كُلِّ يَومٍ ، فإنْ عَمِلَ خَيرا اسْتَزادَ اللّه َ مِنهُ وحَمِدَ اللّه َ علَيهِ ، وإنْ عَمِلَ شَيئا شَرّا اسْتَغْفَرَ اللّه َ وتابَ إلَيهِ
 
امام كاظم عليه السلام : از ما نيست كسى كه هر روز به حساب خود رسيدگى نكند و ببيند كه اگر كار نيكى انجام داده است از خداوند توفيق انجام بيشتر آن را بخواهد و خدا را بر آن سپاس گويد و اگر كار بدى انجام داده است از خدا آمرزش بخواهد و توبه كند .
الاختصاص : ۲۶
 
الإمامُ الكاظمُ عليه السلام : قُلِ الحقَّ وإنْ كانَ فيهِ هَلاكُكَ ، فإنَّ فيهِ نَجاتَكَ ... ودَعِ الباطِلَ وإنْ كانَ فيهِ نَجاتُكَ فإنّ فيهِ هَلاكَكَ
 
امام كاظم عليه السلام : حقّ را بگو اگر چه نابودى تـو در آن بـاشد ؛ زيرا كه نجات تو در آن است ... و باطل را فروگذار هر چند نجات تو در آن باشد ؛ زيرا كه (در واقع) نابودى تو در آن است .
تحف العقول : ۴۰۸
 
الإمام الكاظم عليه السلام : قيلَ لِلُقمانَ : ما يَجْمَعُ مِن حِكْمتِكَ ؟ قالَ : لا أسْألُ عَمّا كُفِيتُهُ ، ولا أتَكَلّفُ ما لا يَعْنيني
 
امام كاظم عليه السلام : به لقمان گفته شد : چكيده حكمت تو چيست ؟ گفت : از آنچه مى دانم نمى پرسم و براى آنچه به من مربوط نمى شود خود را به زحمت نمى اندازم .
بحارالانوار ج ۱۳ / ۴۱۷ / ۱۰
 
الإمامُ الكاظمُ عليه السلام : إنّ الزَّرعَ يَنْبُتُ في السَّهلِ ولا يَنْبُتُ في الصَّفا ، فكذلكَ الحِكمَةُ تَعْمُرُ في قَلبِ المُتواضِعِ ، ولا تَعْمُرُ في قَلبِ المُتَكبِّرِ الجبّارِ ؛ لأنَّ اللّه َ جَعلَ التَّواضُعَ آلةَ العَقلِ
 
امام كاظم عليه السلام : همانا زراعت در زمين نرم مى رويد و بر روى سنگ نمى رويد . حكمت نيز چنين است در دلهاى افتاده آبادان مى شود و در دل خودستاى گردنفراز پرورش نمى يابد ؛ زيرا كه خداوند افتادگى را ابزار خِرد قرار داده است .
بحارالانوار ج ۷۸ / ۳۱۲ / ۱
 
الإمامُ الكاظمُ عليه السلام : لا تَمْنَحوا الجُهّالَ الحِكمَةَ فتَظْلِموها ، ولا تَمْنَعوها أهْلَها فتَظْلِموهُ
 
امام كاظم عليه السلام : حـكـمت را در اختيار نـادانان مگذاريـد كـه به آن ستم كرده ايد و آن را از اهلش دريغ نكنيد كه به آنان ستم روا داشته ايد .
بحارالانوار ج ۷۸ / ۳۰۳ / ۱
 
الإمامُ الكاظمُ عليه السلام : الحَمّامُ يَومٌ ويَومٌ لا يُكْثِرُ اللّحْمَ ، وإدْمانُهُ كلَّ يَومٍ يُذيبُ شَحْمَ الكُلْيتَينِ
 
امام كاظم عليه السلام : يك روز در ميان حمّام رفتن انسان را چاق مى كند وهر روز حمّام رفتن چربى كليه ها را آب مى كند .
مكارم الأخلاق : ۱ / ۱۲۶ / ۳۰۳
 
الإمامُ الكاظمُ عليه السلام : اسْتَحْيوا مِن اللّه في سَرائرِكُم كما تَسْتَحْيونَ مِن النّاسِ في عَلانِيَتِكُم
 
امام كاظم عليه السلام : در نهان از خدا شرم كنيد همچنان كه در آشكار از مردم شرم داريد .
تحف العقول : ۳۹۴
 
الإمامُ الكاظمُ عليه السلام : إنّ اللّه َ عز و جل لم يُحَرِّمِ الخَمرَ لاسْمِها ، ولكنّهُ حَرّمَها لعاقِبَتِها ؛ فما كانَ عاقِبَتُهُ عاقِبَةَ الخَمرِ فهُو خَمرٌ
 
امام كاظم عليه السلام : خداوند عز و جل شراب را به خاطر نامش حرام نكرده ، بلكه به سبب پيامدهاى آن حرام كرده است . پس ، هر چيزى كه پيامدهاى شراب را داشته باشد ، آن نيز (در حكم) شراب است .
الكافي : ۶ / ۴۱۲ / ۲ .
 
الإمامُ الكاظمُ عليه السلام : خَيرُ الاُمورِأوْسَطُها
 
امام كاظم عليه السلام : بهترين كارها معتدلترين آنهاست .
بحارالانوار ج ۷۶ / ۲۹۲ / ۱۶
 
الإمامُ الكاظمُ عليه السلام : إنّ العُقَلاءَ تَرَكُوا فُضولَ الدنيا فكيفَ الذُّنوبُ ؟! وتَركُ الدنيا مِنَ الفَضلِ ، وتَركُ الذُّنوبِ مِنَ الفَرضِ
 
امام كاظم عليه السلام : همانا خردمندان زيادى دنيا را رها كردند ، تا چه رسد به گناهان ! در حالى كه ترك دنيا فضيلت و ارزش است و ترك گناهان واجب .
بحارالانوار ج ۷۸ / ۳۰۱ / ۱
 
الإمامُ الكاظمُ عليه السلام : عَلَيكُم بِالدُّعاءِ ، فَإنَّ الدُّعاءَ للّه ِ ، وَالطَّلَبَ إلى اللّه يَرُدُّ البَلاءَ وَقَد قُدِّرَ وَقُضِيَ وَلَم يَبقَ إلاّ إمضاؤهُ ، فإِذا دُعِيَ اللّه ُ عز و جل وسُئلَ صَرْفَ البَلاءِ صَرَفَهُ
 
امام كاظم عليه السلام : هميشه دعاكنيد ؛ زيرا دعا به درگاه خدا و مسألت كردن از او بلايى را كه قضا و قدر الهى به آن تعلّق گرفته و فقط مانده كه به اجرا درآيد ، دفع مى كند . پس ، چون خداوند عز و جل خوانده شود و از او مسألت گردد ، بلا را كاملاً بر گرداند .
الكافي : ۲ / ۴۷۰/ ۸
 
الإمامُ الكاظمُ عليه السلام : إذا كانَت لَكَ حاجَةٌ إلى اللّه فَقُل : اَللّهُمَّ إنّي أسألُكَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وعَلِيٍّ ، فَإنّ لَهُما عِندَكَ شَأنا مِنَ الشَّأنِ
 
امام كاظم عليه السلام : هرگاه خواستى از خداوند حاجتى طلب كنى ، بگو : خدايا ! به حقّ محمّد و على از تو مسألت مى كنم ؛ زيرا كه آن دو را نزد تو منزلتى است .
الدعوات : ۵۱ / ۱۲۷
 
الإمامُ الكاظمُ عليه السلام : إجعَلوا لِأنفُسِكُم حظّاًمِن الدنيا بِإعطائها ما تَشتَهي مِن الحلالِ وما لا يَثلِمُ المُروّةَ وما لا سَرَفَ فيهِ ، واستَعِينوا بذلكَ على اُمورِ الدِّينِ ، فإنّهُ رُوِيَ : ليسَ مِنّا مَن تَرَكَ دُنياهُ لدِينِهِ ، أو تَرَكَ دِينَهُ لِدُنياهُ
 
امام كاظم عليه السلام : با برآوردن خواسته حلال خود ، تـا آن جـا كه به مروّت لطمه اى نزند و به اسراف نينجامد ، به نفسهاى خويش از دنيا بهره اى دهيد و از اين طريق براى انجام امور دين خود كمك بگيريد ؛ زيرا روايت شده است كه : از ما نيست كسى كه دنيايش را به خاطر دينش رها كند يا دينش را براى دنيايش فرو گذارد .
البحار : ۷۸ / ۳۲۱ / ۱۸
 
الإمامُ الكاظمُ عليه السلام لَمّا سُئلَ عنِ السَّفْلَةِ : الّذِي يَأْكُلُ فِي الأسْوَاقِ
 
از امام كاظم عليه السلام درباره آدم فرومايه سؤال شد ، فرمود : كسى كه در كوچه و بازار (چيز) مى خورد .
وسائل الشيعه : ۱۶ / ۵۱۰ / ۱
 
الإمامُ الكاظمُ عليه السلام : لَو ظَهَرتِ الآجالُ افتَضَحَتِ الآمالُ
 
امام كاظم عليه السلام : اگر اجلها (مدّت عمر هر كس) معلوم شود آرزوها رسوا و برباد شوند .
أعلام الدين : ۳۰۵

 

منبع:حدیث نت




:: موضوعات مرتبط: احادیث , احادیث امامان معصوم(علیهم السلام) , امام موسی کاظم , ,
:: برچسب‌ها: حدیث , چهل حدیث از امام کاظم , چهل حدیثی از امام موسی کاظم , حدیثی از امام موسی کاظم , چهل حدیث از امام موسی کاظم , احادیثی از امام موسی کاظم , احادیث معصومین علیهم السلام , کانون طه ,
:: بازدید از این مطلب : 1393
تاریخ انتشار : یک شنبه 9 آذر 1393 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
از طریق فرم زیر در بهبود کیفیت محتوای وبگاه یاریمان کنید.


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








براي دانلود کليک کنيد
محتواي اين وبلاگ منطبق بر قوانين جمهوري اسلامي ايران مي باشد. اين وبگاه در سايت ساماندهي پايگاه هاي اينترنتي وزارت ارشاد ثبت شده است. اکثر مطالب وبلاگ داراي منبع از کتب اسلامي و يا سايت هاي ارزشي و مفيد ديني است و کپي برداري از مطالب وبگاه فقط با ذکر منبع بلا مانع است