وقتي سكوت خدا را در برابر عبادتت ديدي،
نگو خدا بامن قهر است.
او به تمام كائنات فرمان داده،
تا حرف دل تو را بشنود.
پس حرف دلت را بگو....
امام علی علیه السّلام فرمودند:
اَفْشُوا السَّلامَ، وَاَطْعِمُوا الطَّعامَ، وَصَلُّوا بِاللَّيْلِ وَالنّاسُ نِيامٌ، تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ بِسَلامٍ؛
سلام را روشن ادا كنيد، و طعام بدهيد و هنگامى كه مردم خوابند نماز شب بخوانيد تا با ايمنى وارد بهشت شويد.
[بحارالأنوار، ج 87، ص 159]
امام على علیه السّلام فرمودند:
ما تَرَكْتُ صلاةَ اللَّيْلِ مُنْذُ سَمِعْتُ قَوْلَ النَّبِىِّ صلى الله عليه و آله: «صَلاةُ اللَّيْلِ نُورٌ»، فَقالَ اِبْنُ الْكَوّاءِ: وَ لَيْلَةَ الهَريرِ؟ قالَ: وَلالَيْلَةَ الهَريرِ؛
از روزى كه اين گفتار پيامبراکرم(صلى الله عليه و آله) كه: «نماز شب نور است» را شنيدم نماز شب را ترك نكردم. ابن الكّواء گفت: در شب هرير هم ترك نشد؟ امام علی(عليه السلام) فرمودند: نه، در آن شب هم ترك نشد. (ليلة الهرير نام شبى است كه جنگ سختى ميان على(عليه السلام) و معاويه واقع شد.)
[ بحارالأنوار، ج 41، ص 17 .]
مردى خدمت اميرالمؤمنين علیه السّلام آمد و گفت: اى امير مؤمنان من از نماز شب محروم شدم، امام على عليه السلام فرمودند:
اَنْتَ رَجُلٌ قَدْ قَيَّدَتْكَ ذُنُوبُكَ؛
تو مردى هستى كه گناهانت تو را به بند كشيده است.
[بحارالأنوار، ج 87، ص 146]
امام صادق علیه السّلام فرمودند:
شَرَفُ الْمُؤْمِنِ صَلاتُهُ بِاللَّيْلِ، وَعِزُّهُ كَفُّ الاَذى عَنِ النّاسِ؛
شرافت انسان با ايمان به نماز شب اوست و عزّت و بزرگوارى او خوددارى از اذيت مردم است.
[بحارالأنوار، ج 87، ص 141]
امام صادق علیه السّلام فرمودند:
كَذِبَ مَنْ زَعَمَ اَنَّهُ يُصَلّى صَلاةَ اللَّيْلِ وَهُوَ يَجُوعُ اِنَّ صَلاةَ اللَّيْلِ تَضْمِنُ رِزْقَ النَّهارَ؛
دروغ گفته كسى كه گمان كند نماز شب مى خواند و گرسنگى مى كشد زيرا نماز شب غذاى روز را ضمانت مى كند.
بحارالانوار، ج 41، ص 14
امام صادق علیه السّلام فرمودند:
ثَلاثَةٌ هُنَّ فَخْرُ المُؤْمِنِ وَزينَةٌ فِى الدُّنْيا وَاْلآخِرَةَ: الَصَّلاةُ فِى آخِرِ اللَّيْلِ، وَ يَأْسُهُ مِمّا فِى اَيْدىِ النّاسِ، وَوِلايَةُ اْلاِمامِ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ؛
سه چيز مايه افتخار مؤمن و زينت و آرايش انسان در دنيا و آخرت است: 1 ـ نماز در آخر شب 2 ـ قطع اميد از آنچه در دست مردم است 3 ـ پذيريش ولايت امام معصومى از خاندان محمد(صلى الله عليه و آله) .
بحارالأنوار، ج 87، ص 140
امام صادق علیه السّلام فرمودند:
اَلمالُ وَآلْبَنُونُ زينَةُ الْحَيوةِ الدُّنْيا وَثَمانُ رَكَعاتٍ مِنْ آخِرِ اللَّيْلِ وَالْوَتْرُ زينَةُ الآخِرَةِ، وَقَدْ يَجْمَعُهَا اللّهُ لاَِقْوامٍ؛
ثروت و فرزندان، زيور زندگى دنيايند، و هشت ركعت نماز در آخر شب و يك ركعت نماز «وتـر» زيور آخرتند، كه گاهى خدا همه آن زيورها را براى عدّه اى جمع مى كند.
[ بحارالأنوار، ج 87، ص 150 .]
امام صادق علیه السّلام فرمودند:
ما مِنْ عَمَلٍ حَسَنٍ يَعْمَلُهُ الْعَبْدُ اِلاّوَلَهُ ثَوابٌ فِى الْقُرْآنِ اِلاّ صَلاةُ اللَّيْلِ فَاِنَّ اللّهَ لَمْ يُبَيِّنْ ثَوابَها لِعَظيمِ خَطَرِهِ عِنْدَهُ فَقالَ: «تَتَجا فى جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضاجِعِ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ خَوْفا وَطَمَعَا وَمِمّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُونَ فَلا تَعْلَمُ نَفْسٌ ما اُخْفِىَ لَهُمْ مِنْ قُرَّةِّ اَعْيُنٍ جَزاءً بِما كانُوا يَعْملُونَ»؛
سه چيز مايه افتخار مؤمن و زينت و آرايش انسان در دنيا و آخرت است: 1 ـ نماز در آخر شب 2 ـ قطع اميد از آنچه در دست مردم است 3 ـ پذيريش ولايت امام معصومى از خاندان محمد(صلى الله عليه و آله) .
[ وسائل الشيعه، ج 5، ص 281 .]
امام صادق علیه السّلام فرمودند:
لَيْسَ مِنْ شيعَتِنا مَنْ لَمْ يُصَلِّ صَلاةَ اللَّيْلِ؛
كسى كه نماز شب را بجا نياورد از شيعيان ما نيست. (شيخ مفيد گفته: منظور اين است كه از شيعيان مخلص نيست يا اين كه منظور اين است كسى كه معتقد به فضيلت نماز شب نباشد، از شيعيان ما نيست.)
[بحارالأنوار، ج 87، ص 162.]
امام صادق علیه السّلام فرمودند:
اِنَّ الرَّجُلَ يَذْنِبُ الذَّنْبَ فَيُحْرَمُ صَلاةَ اللَّيْلِ، وَاِنَّ الْعَمَلَ السَّيِّئَ اَسْرَعُ فِى صاحِبِهِ مِنَ السِّكِّينِ فِى اللَّحْمِ؛
مرد گناه مى كند به همين جهت از نماز شب محروم مى شود، همانا كار بد (گناه) در صاحبش زودتر كارگر مى شود تا كارد در گوشت.
[ ميزان الحكمه، ج 5/10467.]
امام صادق علیه السّلام فرمودند:
اِنَّ الرَّجُلَ لَيَكْذِبُ الْكَذِبَةَ فَيُحْرَمُ بِها صَلاةَ اللَّيْلِ، فَاِذا حُرِمَ بِها صَلاةَ اللَّيْلِ حُرِمَ بِها الرِّزْقَ؛
مرد دروغ مى گويد پس به خاطر آن دروغگوئى از نماز شب محروم مى شود، هنگامى كه از نماز شب محروم شد بخاطر ترك آن از روزى هم محروم مى شود.
[ بحارالأنوار، ج87، ص 146 .]
امام صادق علیه السّلام فرمودند:
يا سُلَيْمانُ لاتَدَعْ قِيامَ اللَّيْلِ فَاِنَّ الْمَغْبُونَ مَنْ حُرِمَ قِيامَ اللَّيْلِ؛
اى سليمان نماز شب را رها نكن، زيرا بازنده و مغبون كسى است كه از بيدارى شب محروم باشد.
[ بحارالأنوار، ج 87، ص 146 .]
على بن اسباط از امام صادق عليه السلام در مورد مردى كه آخر شب برمى خيزد و صدايش را در قرائت بلند مى كند، پـرسيد: امـام صادق عليه السلام فرمودند:
يَنْبَغِى لِلرَّجُلِ اِذا صَلّى بِاللَّيْلِ اَنْ يُسْمِعَ اَهْلَهُ لِكَىْ يَقُومَ النّائِمُ وَ يَتَحَرَّكَ الْمُتَحَرِّكُ؛
شـايسته است انسان وقتى نماز شب مى خواند صدايش را به خانواده اش برساند تا آن كه خواب رفته بيدار شود و آن كس كه مى خواهد حركت كند، حركت كند.
[ بحارالأنوار، ج 87، ص 209 .]
امام صادق علیه السّلام فرمودند:
اِسْتَغْفِرِاللّهَ فِى الْوَتْرِ سَبْعينَ مَرَّةً، تَنْصِبُ يَدَكَ اليُسْرى وَتَعِدُّ بِالْيُمْنى اَلاِْسْتِغْفارَ. وَكانَ رَسُولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله يَسْتَغْفِرُ فِى الْوَتْرِ سَبْعينَ مَرَّةً وَيَقُولُ: «هذا مَقامُ الْعائِذِبِكَ مِنَ النّارِ» سَبْعَ مَرّاتٍ؛
در نماز وتر هفتاد بار استغفار كن در حالى كه دست چپ را (مقابل صورت) بلند كرده و با دست راست استغفار را مى شمارى. و رسول خدا صلى الله عليه و آله هم در نماز وتر هفتاد بار استغفار مى كرد و هفت بار مى گفت: «هذا مقام العائذ بك من النّار». يعنى اين جايگاه كسى است كه از آتش به تو (خدا) پناه آورده است.
[ بحارالأنوار، ج 78، ص 287 .]
امام رضا علیه السّلام فرمودند:
عَلَيْكُمْ بِصَلاةِ اللَّيْلِ فَما مِنْ عَبْدٍ يَقُومُ آخِرَ اللَّيْلِ فَيُصَلِّى ثَمانَ رَكَعاتٍ وَ رَكْعَتَىِ الشَّفْعِ وَ رَكْعَةَ الْوَتْرِ وَاسْتَغْفَرَ اللّهَ فى قُنُوتِهِ سَبْعينَ مَرَّةً اِلاّ، اُجيرُ مِنْ عَـذابِ الْقَبْرِ، وَمِنْ عَذابِ النّارِ، وَمُدَّلَهُ فِى عُمْرِهِ، وَوُسِّعَ عَلَيْهِ فِى مَعِيْشَتِهِ، ثُمَّ قالَ عليه السلام:اِنَّ الْبَيَوتَ الَّتى يُصَلّى فِيها بِاللَّيْلِ يَـزْهَرُنُورُها لاَِهْلِ السَّماءِ كَما يَزْهَرُ نُورُ الْكَواكِبِ لاَِهْلِ اْلاَرْضِ؛
بر شما باد به نماز شب، هيچ بنده اى نيست كه آخر شب بيدار شود و هشت ركعت نماز شب و دو ركعت نماز شفع و يك ركعت نماز وتر بخواند و در قنوت آن هفتاد بار استغفار كند مگر اينكه خداوند او را از عذاب قبر و آتش پناه داده و عمر او را طولانى كرده، به زندگى او گشايش خواهد داد. سپس امام (عليه السلام) فرمودند: خانه هائى كه در آنها نماز شب خوانده مى شود نورش براى اهل آسمان مى درخشد همانطور كه نور ستارگان براى مردم زمين مى درخشد.
[ بحارالأنوار، ج87، ص161 .]
پیامبر اکرم صلّی الله عليه و آله فرمودند:
اِنَّ اللّهَ يُباهى بِالْعَبْدِ يَقْضى صَلاةَ اللَّيْلِ بِالنَّهارِ، يَقُولُ، مَلائِكَتى عَبْدى يَقْضى مالَمْ اَفْتَرِضْهُ عَلَيْهِ، اِشْهَدُوا اَنّى قَدْ غَفَرْتُ لَهُ؛
خداوند به كسى كه نماز شب ترك شده را در روز قضا كند، افتخار مى كند و مى فرمايد: اى فرشتگان مـن! بنده من قضاى چيزى را كه من بر او واجب نكرده ام بجا مى آورد، شاهد باشيد كه من او را آمرزيدم.
[ بحارالأنوار، ج 87، ص 202 .]
ابراهيم بن سيابه مى گويد:
كَتَبَ بَعْضُ اَهْلِ بَيْتى اِلى اَبى مُحَمَّدٍ عليه السلام فِى صَلاةِ الْمُسافِرِ اَوَّلُ اللَّيْلِ صَلاةُ اللَّيْلِ فَكَتَبَ عليه السلام: فَضْلُ صَلاةِ الْمُسافِرِ اَوَّلَ اللَّيْلِ كَفَضْلِ صَلاةِ الْمُقِيمِ فِى الْحَضَرِ مِنْ آخِرِ اللَّيْلِ؛
يكى از خانواده من به امام حسن عسگرى (عليه السلام) نامه نوشت و در مورد نماز شب مسافر در اوّل شب سئوال كرد، امام (عليه السلام) در پاسخ نوشتند: فضيلت نماز شب مسافر در اوّل شب مثل فضيلت نماز آخر شب غير مسافر است.
[بحارالانوار، ج 78، ص 210 ]
پیامبر اکرم صلّی الله عليه و آله فرمودند:
صَلاةُ اللَّيْلِ مَرْضاةُ الرّبِّ، وَحُبُّ الْمَلائِكَةِ، وَسُنَّةُ اْلاَنْبِياء، وَنُورُ الْمَعْرِفَةِ، وَ اَصْلُ الاِْيْمانِ، وَر احَةُ اْلاَبْدانِ، وَكِراهِيَةُ الشَّيْطانِ، وَسِلاحٌ عَلَى الاَْعْداءِ، وَ اِجابَةٌ لِلدُّعاءِ، وَقَبُولُ اْلاَعْمالِ، وَبَرَكَةٌ فى الرِّزْقِ، وَشفيعٌ بَيْنَ صاحِبِها وَبَيْنَ مَلَكِ الْمَوْتِ، وَ سِر اجٌ فى قَبْرِهِ وَ فِر اشٌ تَحْتَ جَنْبِهِ، وَجَوابٌ مَعَ مُنْكَرٍ و َ نَكيرٍ، وَمُونِسٌ وَزائِرٌ فِى قَبْرِهِ اِلى يَوْمِ الْقِيامَةِ؛
نمـاز شب مايه خوشنودى پروردگار و دوستى فرشتگان و روش پيامبران و نور معرفت و ريشه ايمان و موجب آرامش بدن و نفرت شيطان و سلاح در مقابل دشمن و مستجاب شدن دعا و پذيرش اعمال و بركت روزى است. و نماز شب بين نمازگزار و ملك الموت واسطه مى شود و چراغ قبر و فرش زير او در قبر و پاسخ نكير و منكر و مـونس انسان در قبر و زيارت كننده او در قبر تا روز قيامت خـواهد بود.
[ بحارالأنوار، ج87، ص161.]
پیامبر اکرم صلّی الله عليه و آله فرمودند:
صَلاةُ اللَّيْلِ سِراجٌ لِصاحِبِها فِى ظُلْمَةِ الْقَبْرِ؛
نماز شب در تاريكى قبر براى صاحبش چراغ است.
[بحارالانوار، ج 87، ص 161]
پیامبر اکرم صلّی الله عليه و آله فرمودند:
اِذا اَيْقَظَ الرَّجُلُ اَهْلَهُ مِنْ اللَّيْلِ وَصلَّيا كُتِبا مِنَ الذّاكِرِينَ اللّهَ كَثيرا وَالذَّاكِراتِ؛
هنگامى كه مرد (از خواب بيدار شود و) خانواده اش را از خواب بيدار كند و نماز بخوانند خدا آنها را جزء مردان ذاكر و زنان بسيار ذاكر مى نويسد [ اشاره است به آيه 35 سوره احزاب](كه خداوند در قرآن از آنها نام برده و براى آنها پاداش بزرگ و غفران آماده كرده است).
[بحارالأنوار، ج 87، ص 158]
پیامبر اکرم صلّی الله عليه و آله فرمودند:
عَلَيْكُمْ بِصَلاةِ اللَّيْلِ فَاِنَّهُ دَأْبُ الصّالِحينَ قَبْلَكُمْ، وَاِنَّ قِيامَ اللَّيْلِ قُرْبٌ اِلَى اللّهِ، وَمِنْهاةٌ عَنِ اْلاِثْمِ، وَتَكْفيرُ السَّيِّئاتِ وَمَطْرَدَةُ الدّاءِ فِى الْجَسَدِ؛
بر شما باد به نماز شب، زيرا آن روش شايستگان پيش از شماست، و بيدارى شب انسان را به خدا نزديك مى كند، و از گناه باز مى دارد و گناهان را مى پوشاند، و بيمارى را از بدن مى زدايد.
[ بحارالأنوار، ج87، ص123 .]
پیامبر اکرم صلّی الله عليه و آله فرمودند:
مَنْ رُزِقَ صَلاةَ اللَّيْلِ مِنْ عَبْدٍ اَوْاَمَةٍ قامَ لِلّهِ عَزَّوَجَلَّ مُخْلِصا فَتَوَضَّأَ وُضُوءً سابِغا وَصَلّى لِلّهِ عَزَّوَجَلَّ بِنيَّةٍ صادِقَةٍ وَقَلْبٍ سَليمٍ وَبَدَنٍ خاشِعٍ وَعَيْنٍ دامِعَةٍ جَعَلَ اللّهُ تَبارَكَ وَتَعالى خَلْفَهُ تِسعَةَ صُفُوفٍ مِنَ الْمَلائِكَةِ فِى كُلِّ صَفٍّ ما لايُحْصى عَدَدَهُمْ اِلاَّاللّهُ تَعالى اَحَدُ طَرَفَىْ كُلِّ صَفٍّ فِى الْمَشْرِقِ وَالآخِرُ بِالْمَغْرِبِ، قالَ: فَاِذا فَرَغَ كَتَبَ لَهُ بَعَدَدِهِمْ دَرَجاتٍ؛
به بنده اى كه نماز شب نصيب شده، هنگامى كه براى خدا بيدار شـود و وضو بگيرد وضوى كامل، و با نيّت خالص و قلب سالم و بدن خاشع و چشم گريان براى خدا نماز بخواند خداوند پشت سر او نه صف از فرشتگان را به صف مى كند كه جز خدا كسى نمى تواند آنها را شمارش كند، كه يك طرف هر صف در مشرق و طرف ديگر در مغرب است هنگامى كه او نماز را تمام كند خـدا به تعـداد آن فرشتگان براى او درجـه و ثواب مى نويسد.
[ بحارالانوار ج87، ص137 .]
پیامبر اکرم صلّی الله عليه و آله فرمودند:
عَلَيْكُمْ بِصَلاةِ اللَّيْلِ وَلَوْرَكْعَةً واحِدَةً، فَاِنَّ صَلاةَ اللَّيْلِ مِنْهاةٌ عَنِ اْلاِثْمِ، وَتُطْفِئُ غَضَبَ الرَّبِّ تَبارَكَ وَ تَعالى، وَتَدْفَعُ عَنْ اَهْلِها حَرَّ النَّارِ يَوْمَ القِيامَةِ …؛
بر شما باد به نماز شب اگرچه يك ركعت باشد، زيرا نماز شب انسان را از گناه باز مى دارد، و خشم پروردگار را (نسبت به انسان) خاموش مى كند و سوزش آتش را در قيامت از انسان دفع مى كند.
[كنز العمال، 7/21431 .]
پیامبر اکرم صلّی الله عليه و آله فرمودند:
رَحِمَ اللّهُ رَجُلاً قامَ مِنَ اللَّيْلِ فَصَلّى وَاَيْقَظَ اِمْرَأَتَهُ فَصَلَّتْ، فَاِنْ اَبَتْ نَضِحَ فِى وَجْهِهَا المآءَ، رَحِمَ اللّهُ اِمْرَأَةً قامَتْ مِنَ اللَّيْلِ فَصَلَّتْ وَاَيْقَظَتْ زَوْجَها، فَاِنْ اَبى نَضِحَتْ فِى وَجْهِهِ المآءَ؛
خداوند رحمت كند مردى را كه مقدارى از شب را از خواب برخيزد و نماز بخواند و همسرش را هم بيدار كند تا نماز بخواند، اگر چنانچه بيدار نشد آب به صورتش بپاشد (تا بيدار شود)، و خدا رحمت كند زنى را كه از خواب بيدار شود پس نماز بخواند و همسرش را بيدار كند چنانچه بيدار نشد آب به صورتش بپاشد (البته در صورت تمايل و رضايت).
[ميزان الحكمه، ج 5/10446]
پیامبر اکرم صلّی الله عليه و آله فرمودند:
رَكْعَتانِ يَرْكَعُهُما اِبْنُ آدَمَ فِى جَوْفِ اللَّيْلِ الآخِرِ خَيْرٌ لَهُ مِنَ الدُّنْيا وَما فِيها، وَلَوْلا اَنْ اَشُقَّ عَلى اُمَّتِى لَفَرَضْتُهُما عَلَيْهِمِ؛
دو ركعت نمازى كه انسان در دل آخر شب بخواند از دنيا و آنچه در آن است بهتر است و اگر بر امّتم دشوار نبود آن دو ركعت را بر آنان واجب مى كردم.
[ كنز العمال، 7/21405 .]
پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله در جنگ تبوک به معاذ بن جبل فرمودند:
وَاِنْ شِئْتَ أَنْبَأْتُکَ بِاَبْوابِ الْخَیْرِ؟ قالَ: قُلْتُ: اَجَلْ یارَسُولَ اللّهِ قالَ: اَلصَّوْمُ جُنَّةٌ، وَالصَّدَقَةُ تُکَفِّرُ الْخَطیئَةَ، وَقِیامُ الرَّجُلِ فِى جَوْفِ اللَّیْلِ یَبْتَغى وَجْهَ اللّهِ، ثُمَّ قَرَءَ هذِهِ الآیَةَ: «تَتَجافى جُنُوبُهُمْ عَنِ المَضاجِعِ...»؛
مى خواهى درهاى خیر و سعادت را به تو معرّفى کنم؟ او گفت: آرى اى رسول خدا، پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله فرمودند: اینهاست: 1 ـ روزه که سپر (از آتش) است. 2 ـ صدقه که خطا را جبران مى کند. 3 ـ بیدارى انسان در دل شب که بخاطر خدا باشد سپس این آیه را خواند: «تَتَجافى جُنُوبُهُم عَنِ المَضاجِعِ...»
بحارالأنوار، ج 87، ص 123
پیامبر اکرم صلّی الله عليه و آله فرمودند:
اَفْضَلُ الصَّلاةِ بَعْدَ الصَّلاةِ الْمَكْتُوبَةِ الصَّلاةُ فِى جَوْفِ الَلَّيْلِ؛
بهترين نماز بعد از نماز واجب، نماز خواندن در دل شب است.
[ كنز العمال، 7/21397 .]
پیامبر اکرم صلّی الله عليه و آله فرمودند:
اِذا قامَ الْعَبْدُ مِنْ لَذيذِ مَضْجَعِهِ وَالنُّعاسُ فِى عَيْنَيْهِ لِيُرْضِىَ رَبَّهُ جَلَّ وَ عَزَّبِصَلاةِ لَيْلِهِ، باهَى اللّهُ بِهِ مَلائِكَتَهُ، فَقالَ: اَما تَرَوْنَ عَبْدى هذا، قَدْ قامَ مِنْ لَذيذِ مَضْجَعِهِ اِلى صَلاةٍ لَمْ اَفْرُضْها عَلَيْهِ اِشْهَدُوا اَنِّى قَدْ غَفَرْتُ لَهُ؛
هنگامى كه انسان از بستر لذتبخش خود برخيزد در حالى كه چشمانش خواب آلوده است براى اينكه با نماز شبش پروردگار خود را خوشنود كند، خداوند در مقابل فرشتگانش به او مى نازد و مى فرمايد: آيا بنده مرا نمى بينيد كه از رختخواب گوارايش برخاسته براى نمازى كه من بر او واجب نكردم. گواه باشيد كه او را بخشودم.
[ بحار الانوار،ج 87، ص 156 .]
امام صادق علیه السّلام فرمودند:
اِذا قُمْتَ بِاللَّيْلِ فَاسْتكِ فَاِنَّ الْمَلَكَ يَاْتيكَ فَيَضَعُ فاهُ عَلى فيكَ فَلَيْسَ مِنْ حَرْفٍ تَتْلوهُ وَ تَنْطِقُ بِهِ اِلاّ صَعِدَ بِهِ اِلَى السَّماءِ فَلْيَكُنْ فوكَ طَيِّبَ الرِّيحِ؛
شبانگاه كه (براى نماز) برخاستى، مسواك بزن چرا كه فرشته اى نزد تو مى آيد و دهانش را بر دهانت مى گذارد و آنگاه هيچ حرفى از قرآن و نماز و دعا نمى خوانى مگر آن كه آن را به آسمان بالا مى برد، پس بايد كه دهانت خوشبو باشد.
وسائل الشيعة، ج 1، ص 357.
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:
خَيْرُكُمْ مَنْ اَطابَ الْكَلامَ وَاَطْعَمَ الطَّعامَ وَ صَلّى بِاللَّيلِ وَالنّاسُ نيامٌ؛
بهترين شما كسى است كه خوش زبان باشد، به ديگران طعام بدهد و هنگامى كه مردم در خوابند نماز (شب) بخواند.
عيون اخبار الرضا، ج 1، ص 71.
امام علی علیه السّلام فرمودند:
ان الله - عزوجل - اذا اراد ان يصيب اهل الارض بعذاب قال لولا الذين يتحابون بجلالى و يعمرون مساجدى و يستغفرون بالاسحار لانزلت بهم عذابى؛
خداون سبحان وقتى اراده مى كند مردم روى زمين را گرفتار عذاب (دنيوى ) كند، گويد: اگر نبودند افرادى كه مرا به خاطر جلال و جبروتم دوست مى دارند و مساجد مرا آباد مى كنند و سحرگاهان استغفار مى كنند، عذابم را بر زمينيان نازل مى كردم .
بحارالانوار، ج 87، ص 150.
امام صادق علیه السّلام فرمودند:
صَلاةُ اللَّيْلِ تُحَسِّنُ الْوَجْهَ وَ تُحَسِّنُ الْخُلْقَ وَ تُطَيِّبُ الرِّيحَ وَ تَدُرُّ الرِّزْقَ وَ تَقْضِى الدَّيْنَ وَ تَذْهَبُ بِالْهَمِّ وَ تَجْلُو الْبَصَرَ؛
نماز شب، انسان را خوش سيما، خوش اخلاق و خوشبو مى كند و روزى را زياد و قرض را ادا مى نمايد و غم و اندوه را از بين مى برد و چشم را نورانى مى كند.
ثواب الأعمال، ص 42
امام علی علیه السّلام فرمودند:
قيامُ الليلِ مَصَحَّةٌ لِلبَدَنِ، ومَرضاةٌ لِلرَّبِّ عز و جل ، وتَعَرُّضٌ للرَّحمَةِ ، وتَمَسُّكٌ بأخلاقِ النَّبِيِّينَ ؛
شب زنده دارى مايه سلامت بدن و خشنودى پروردگار عز و جل و قرار گرفتن در معرض رحمت خدا و چنگ زدن به اخلاق پيامبران است .
بحار الأنوار : 87 / 143 / 17 منتخب ميزان الحكمه : 330
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:
ما مِن عَبدٍ يُحَدِّثُ نفسَهُ بقيامِ ساعَةٍ مِنَ الليلِ فَيَنامُ عنها إلاّ كانَ نَومُهُ صَدَقَةً تَصَدَّقَ اللّه ُ بها علَيهِ وكُتِبَ لَهُ أجرُ مانَوى ؛
هيچ بنده اى نيست كه قصد آن كند پاسى از شب را براى نماز برخيزد ، امّا خوابش برد ، جز اين كه خوابش صدقه اى باشد كه خداوند آن را از طرف او بدهد و ثواب نيّتى كه كرده است ، برايش منظور گردد .
كنزالعمّال : 21475 منتخب ميزان الحكمه : 330
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:
مَا اتَّخَذَ اللَّهُ اِبْراهيمَ خَليلاً اِلّا لِاِطْعامِهِ الطَّعامَ وَ صَلاتِهِ بِاللَّيْلِ وَ النَّاسُ نيامٌ؛
خداوند متعال، حضرت ابراهيم را جز به خاطر غذا دادن (به مردم) و نماز شب خواندنش هنگامى كه مردم در خواب بودند، خليل و دوست خود انتخاب نكرد.
علل الشرايع، ج 1، ص 35، ح 4 .
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:
الركعتان فى جوف الليل احب الى من الدنيا و مافيها ؛
دو ركعت نماز در دل شب نزد من ، از دنيا وآنچه كه در آن است ، محبوبتر است .
وسائل الشيعه ، ج 5، ص 276.
:: موضوعات مرتبط:
احادیث ,
حدیث روز ,
احادیث پیامبر اکرم(ص) ,
احادیث امامان معصوم(علیهم السلام) ,
نماز ,
نماز های مستحبی ,
نماز شب ,
,
:: برچسبها:
نماز شب در آیینه حدیث ,
احادیثی درباره نماز ,
مجموعه احادیث درباره نماز ,
احادیثی درباره نماز شب ,
مجموعه احادیث درباره نماز شب ,
نماز ,
نماز شب ,
فضیلت نماز شب در بیان ائمه ,
نماز شب ,
آثار نماز شب ,
کانون طه ,
:: بازدید از این مطلب : 1979